Svensson Index vecka 53, 2009

Det var en ganska sömnig börs under årets sista vecka. Många verkar vara lediga och tänka på annat än aktieaffärer. Svensson Indexet stod i princip stilla med en enda nyårsraket, nämligen Tamerlane som fortsatte förra veckans race med ytterligare en uppgång på 11%.

Läget efter v953

Läget efter v953

Sammanfattningsvis så blev 2009 en riktigt lyckat börsår med en uppgång på 68,5% vilket var drygt 20% bättre än Stockholmsbörsen.

Utveckling under 2009 (veckobaserad)

Utveckling under 2009 (veckobaserad)

Den aktie som i särklass gått bäst var BlackPearl som under året steg hela 264%. Trots att det blev lite vinsthemtagning i somras så har detta blivit den aktie med störst andel i portföljen just nu. Det kan vara läge för ytterligare vinsthemtagningar ganska snart då ingenting stiger för evigt.

Om vi ser framåt 2010 så tycker jag mig ligga bra positionerat för ytterligare uppgångar. Det finns dock en del aktier, de flesta inköpta ganska nyligen, som inte har gått så bra: NetOnNet, IBS, Biophausia och Lappland Goldminers. Nu är min placeringshorisont 6-24 månader så de får troligen vara kvar, åtminstone tills  årsrapporterna presenteras framåt februari.

De flesta av mina placeringar inom biotech ligger också minus, men dessa är väldigt volatila och jag hoppas att åtminstone en eller två kommer att få sitt genombrott under första halvåret 2010. Bioinvent, Karo Bio, Epicept och Topotarget är det vi pratar om här.

Jag spanar naturligtvis hela tiden på andra aktier som kan platsa i portföljen. Här är några som jag funderar på – det kan bli några av dessa som blir de närmaste köpen: Dibs, Vitrolife, Orexo, Google, Vestas, Academedia, Proact, Wesc.

Jag får slutligen önska alla ett riktigt Gott Nytt År. Vi ses nästa år.

Svensson

0 Responses to “Svensson Index vecka 53, 2009”



  1. Kommentera

Kommentera

